Preview

Medicine and ecology

Advanced search

DEVELOPMENT OF SCIENTIFIC POTENTIAL OF STUDENTS MEDICIANS BASED ON THE EDUCATIONAL-RESEARCH PROCESS

Abstract

At the Department of Clinical Pharmacology and Evidence Medicine, the KSMU has introduced an innovative program (RBL) for including students in professional research activities. In order to develop the scientific potential of students, we use the method of scientific projects. The essence of this method is to create an educational situation that simulates the independent research work of students within the framework of a given topic. The teacher monitors the performance of the work and, if necessary, adjusts the work of the students. The main goal of the project method is the formation of the experience of independent research.

About the Authors

A. Kh. Abushakhmanova
Karaganda state medical university
Kazakhstan


Sh. S. Kaliyeva
Karaganda state medical university
Kazakhstan


A. N. Kuatov
Karaganda state medical university
Kazakhstan


T. K. Sagadatova
Karaganda state medical university
Kazakhstan


Zh. S. Zhunusova
Karaganda state medical university
Kazakhstan


References

1. Арзуманян Н. Г. Уровень развитости абстрактного мышления у студентов медиков / Н. Г. Арзуманян, Т. В. Добровольская, Л. В. Кочережко //Современные проблемы науки и образования. - 2016. - №3 - С. 68-72.

2. Башмаков А. И. Технологии и средства развития творческих способностей специалистов /А. И. Башмаков, А. И. Владимиров, В. А. Грачев. - М.: ЭДКД, 2002. - 156 с.

3. Беляева Е.С. Творческо-педагогический аспект в профессиональной подготовке студентов-медиков: Автореф. дис.. канд. мед. наук. - М., 2006. - 204 с.

4. Блюдников С. А. Подготовка научных кадров медицины: деструкция нравственного потенциала (по результатам медикосоциологического анализа)//Биоэтика. - 2011. - №1 (7). - С. 47-49.

5. Блюдников С. А. Воспроизводство научных кадров медицины в условиях высшей школы (по результатам медико-социологического анализа) /С. А. Блюдников, Д. А. Михальченко //Социология медицины. - 2011. - №2. - С. 56-58.

6. Блюдников С. А. Научный потенциал в области медицины: структура и тенденции /А. B. Карпович, С. А. Блюдников //Междунар. журн. эксперим.о образования. - 2011. - №3 -C. 69-73.

7. Блюдников С. А. Маркеры деформации системы воспроизводства научных кадров в условиях высшей школы /А. Д. Доника, С. А. Блюдников //Междунар. журн. фундаментальных и прикладных исследований. - 2011. -№5. - С. 80-81.

8. Блюдников С. А. Приоритеты научных исследований на модели медицинских специальностей //Междунар. журн. эксперим. образования. - 2011. - №10. - С. 24-26.

9. Блюдников С. А. Современные тенденции институционализации медицины как комплекса наук. - Волгоград: ВолгГМУ, 2010. - 30 с.

10. Бондаренко Е. В. К вопросу формирования профессионально-субъектной позиции студентов-медиков //Современные наукоемкие технологии. - 2013. - №3. - С. 86-87.

11. Бурлуцкая А. В. Формирование научного потенциала у студентов-медиков /А. В. Бурлуцкая, С. А. Шадрин, Д. В. Сутовская // Междунар. журн. прикладных и фундаментальных исследований. - 2016. - №4. - С. 71-73.

12. Зеличенко В. М. Информационнообразовательная среда вуза по физике: от задач к формированию заданий на уровне проекта /В. М. Зеличенко, В. В. Ларионов, Е. В. Мансуров //Вестник ТГПУ. - 2009. - №10. - С. 106-110.

13. Кирьякова А. В. «Проект-технология» в компетентностно-ориентированном образовании: Учеб.-метод. пособие /А. В. Кирьякова, Н. А. Каргапольцева, Т. А. Ольховая. - Оренбург: ОГУ, 2011. - 114 с.

14. Проскурякова Л. А. Развитие научного потенциала студентов в аспекте формирования будущего специалиста //Молодой ученый. - 2009. - №12. - С. 336-338.

15. Тарарышкина М. А. Формирование профессионально-личностной культуры студентов в образовательном процессе высшей медицинской школы: Автореф. дис.канд. мед. наук. - М., 2007 - 180 с.


Review

For citations:


Abushakhmanova A.Kh., Kaliyeva Sh.S., Kuatov A.N., Sagadatova T.K., Zhunusova Zh.S. DEVELOPMENT OF SCIENTIFIC POTENTIAL OF STUDENTS MEDICIANS BASED ON THE EDUCATIONAL-RESEARCH PROCESS. Medicine and ecology. 2018;(1):140-144. (In Russ.)

Views: 203


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2305-6045 (Print)
ISSN 2305-6053 (Online)