Международный опыт дистанционного медицинского образования в условиях пандемии СOVID-19
https://doi.org/10.59598/ME-2305-6045-2023-107-2-53-59
Аннотация
В статье проведен анализ традиционного очного и дистанционного формата обучения. Неблагоприятная эпидемиологическая обстановка с марта 2020 года потребовала немедленного изменения формата обучения. Проведено сравнение очного и дистанционного обучения, в ходе которого выделены положительные и отрицательные стороны обоих видов. Выделены проблемные аспекты дистанционного образования. Описан международный опыт срочного перехода на онлайн-обучение. Проанализирован опыт перехода на новый формат обучения в Республике Казахстан.
Ключевые слова
Об авторах
Г. С. ТоксамбаевКазахстан
Гамаль Сайляуович Токсамбаев – директор
Караганда
тел.: +77017262649
Л. А. Пак
Казахстан
Семей
Н. А. Кабилдина
Казахстан
Караганда
А. Т. Бекишева
Казахстан
Астана
Я. Л. Полуэктова
Казахстан
Караганда
Е. В. Крук
Казахстан
Караганда
А. М. Жумакаева
Казахстан
Караганда
М. Мараткызы
Казахстан
Караганда
Список литературы
1. Woolliscroft JO. Innovation in response to the COVID-19 pandemic crisis // Acad. Med. – 2020. – № 95(8) – Р.1140–1142.
2. Hew KF, Lo CK. Flipped classroom improves student learning in health professions education: a meta-analysis // BMC Med. Educ.- 2018.-№18(1)- Р.38-43.
3. Emanuel EJ. The inevitable reimagining of medical education // JAMA. –2020.-№27.-Р.1227-1233.
4. Alkhowailed M.S., Rasheed Z., Shariq A., Elzainy A., El Sadik A., Alkhamiss A., et al. Digitalization plan in medical education during COVID-19 lockdown //Inform. Med. Unlocked.- 2020.-№ 20.- Р.100432.
5. Fatani T.H. Student satisfaction with videoconferencing teaching quality during the COVID-19 pandemic // BMC Med. Educ.-2020.- №20(1).-Р.396-402.
6. Geha R., Dhaliwal G. Pilot virtual clerkship curriculum during the COVID-19 pandemic: podcasts, peers and problem-solving // Med. Educ.- 2020.-№54 (9).-Р.855-866.
7. Gill D., Whitehead C., Wondimagegn D. Challenges to medical education at a time of physical distancing // Lancet.-2020.-№396(10 244).- Р.77-79.
8. Hodges C., Moore S., Lockee B., Trust T., Bond A. The difference between emergency remote teaching and online learning // Educause Reviews. 2020..-№27(10).-Р.88-95. URL: https://er.educause.edu/articles/2020/37the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning.
9. Jeong L., Smith Z., Longino A., Merel S.E., McDonough K. Virtual peer teaching during the COVID-19 pandemic.-№396(10 244).-Р.77-79. Med. Sci. Educ.-2020.-№30(4).-Р.1-2. DOI: https://doi.org/10.1007/s40670-020-01065-1.
10. Liang S., Taylor L.N., Hasan R. Student-led adaptation of improvement science learning during the COVID-19 pandemic // PRiMER.-2020.- №4.-Р.20-32.
11. Jones T.A., Vidal G., Taylor C. Interprofessional education during the COVID-19 pandemic: finding the good in a bad situation // J Interprof. Care.- 2020.-№34(5).-Р.633-646.
12. Newcomb A.B., Duval M., Bachman S.L., Mohess D., Dort J., Kapadia M.R. Building rapport and earning the surgical patient's trust in the era of social distancing: teaching patient-centered communication during video conference encounters to medical students // J Surg. Educ.-2021.-№7204 (20).-Р.30211-30217.
13. Means B., Toyama Y., Murphy R., Bakia M., Jones K. Evaluation of evidence-based practices in online-learning: a meta-analysis and review of online learning studies. Washington, DC: US Department of Education, Office of Planning, Evaluation, and Policy Development, 2009.
14. Rapanta C., Botturi L., Goodyear P., Guardia L., Koole M. Online University teaching during and after the Covid-19 crisis: refocusing teacher presence and learning activity // Postdigit. Sci. Educ.-2020.-№2(3).-Р.923-945.
15. Branch R.M., Dousay T.A. Survey of instructional design models. Bloomington, IN: Association for Educational Communications and Technology (AECT), 2015.
16. Diane O'Doherty, Marie Dromey, Justan Lougheed, Ailish Hannigan, Jason Last, Deirdre McGrath. Barriers and solutions to online learning in medical education – an integrative review Affiliations expand // BMC Med. Educ.-2018.- №18(1).-Р.130.
17. Yaxiang Song, Shu Wang, Yixian Liu, Xinying Liu, Ai Peng. Online education at the medical School of Tongji University during the COVID-19 pandemic: a cross-sectional study // BMC Med. Educ. – 2021.-№21(1).-Р.512.
18. Fareeha Farooq, Farooq Azam Rathore, Sahibzada Nasir Mansoor. Challenges of Online Medical Education in Pakistan During COVID-19J // Coll. Physicians. Surg. Pak.-2020.- №30(6).-Р.67-69.
19. Mahmoud Al-Balas, Hasan Ibrahim Al-Balas, Hatim M Jaber, Khaled Obeidat, Hamzeh Al-Balas, Emad A Aborajooh, Raed Al-Taher, Bayan Al-Balas // BMC Med Educ. –2020.-№20(1).-Р.341.
20. Н. А. Кабилдина, А. Р. Бейсенаева, Я. Л. Полуэктова, В. А. Жумалиева, Е. В. Крук, Ю. М. Фоменко опыт дистанционного обучения с использованием платформы moodle на кафедре онкологии медицинского университета Караганды//Медицина и экология. 2020.№2. С49-92.
21. Закон Республики Казахстан «Об образований». Статья 43.
22. Кузнецова О.В. Дистанционное обучение: за и против // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. – 2015. – № 8-2.
23. Антонович М. Ю., Любченко М. Ю. Дистанционное образование в медицине// Медицина и экология.- 2019.-№1-С.119-122.
Рецензия
Для цитирования:
Токсамбаев Г.С., Пак Л.А., Кабилдина Н.А., Бекишева А.Т., Полуэктова Я.Л., Крук Е.В., Жумакаева А.М., Мараткызы М. Международный опыт дистанционного медицинского образования в условиях пандемии СOVID-19. Медицина и экология. 2023;(2):53-59. https://doi.org/10.59598/ME-2305-6045-2023-107-2-53-59
For citation:
Toksambayev G.S., Pak L.A., Kabildina N.A., Bekisheva A.T., Poluektova Ya.L., Kruk Ye.V., Zhumakayeva A.M., Maratkyzy M. International experience of distance medical education in the context of the COVID-19 pandemic. Medicine and ecology. 2023;(2):53-59. (In Russ.) https://doi.org/10.59598/ME-2305-6045-2023-107-2-53-59