TO THE PROBLEM OF INTEGRATION OF PHARMACOLOGY AND MEDICINAL CHEMISTRY
Abstract
The aspects of building of ntegrated program «Fundamentals of Pharmacology and Medical Chemistry» within the framework of the «Fundamentals of Living Systems Functioning» module for teaching students of the «General Medicine» specialty are considered. Attention is drawn to the formation of a thematic plan in the process of studying the issues of pharmacology and medicinal chemistry. The combination of various elements of the disciplines eliminated the duplication of the same medical concepts and focused on the key points of the integrated discipline. This made it possible to form the specifics of an integrated approach to the study by students of various disciplines, such as chemistry, and pharmacology, as well as to stimulate the acquisition of knowledge from various sources in solving the set interdisciplinary problems. The criteria for student achievement were studied over several years of study. Conclusions are made on the effectiveness of the implementation of an integrated discipline in the educational process based on the results of the work done. It is shown that the formed interdisciplinary connections made it possible to update the content, form, methods and means of teaching in order to form the professional competencies of students. The results of the introduction of interdisciplinary integration into the educational process, which confirmed the statement about the effectiveness of this learning technology, were obtained. Integration provides an organic fusion of content, methods and forms of organization of the educational process.
About the Authors
L. I. PivenKazakhstan
R. K. Sotchenko
Kazakhstan
L. M. Vlasova
Kazakhstan
M. T. Asmagambetova
Kazakhstan
A. R. Romanova
Kazakhstan
I. V. Figurinine
Kazakhstan
References
1. Власова Л. М. Интегрированный образовательный курс по дисциплине «Основы фармакологии и медицинская химия» (произведение науки) /Л. М. Власова, Л. И. Пивень, Р. К. Сотченко //Свидетельство Республики Казахстан о государственной регистрации прав на объект авторского права, №0580 от 28.02.2018 г.
2. Дробот Н. Н. Мультидисциплинарные связи в подготовке по дисциплине «Фтизиатрия» - залог успешности и компетентности будущего врача //Современные проблемы науки и образования. - 2017. - №4. - С. 56-62.
3. Закон Республики Казахстан № 171-VI «О внесении изменений и дополнений в некоторые законодательные акты Республики Казахстан по вопросам расширения академической и управленческой самостоятельности высших учебных заведений» [Электронный ресурс]. URL: http://adilet.za n.kz/rus/docs/ Z1800000171/links от 04.07.2018 г.
4. Литвинова Т. Н. Межпредметная интеграция химических дисциплин в медицинском вузе /Т. Н. Литвинова, И. М. Быков, Н. К. Волкова //Современные проблемы науки и образования. - 2009. - №2. - С. 31-37.
5. Реализация концепции реформирования медицинского и фармацевтического образования Республики Казахстан в период с 2006 по 2010 годы /Н. К. Хамзина, А. С. Кусаинова, Г. А. Дербисалина //Научно-практический журнал КазНМУ. - 2010. - №1. - С. 19-23.
6. Садвокасова Ж. К. Интеграция высшего образования Казахстана в международное образовательное пространство: достижения, проблемы, перспективы развития // Вестник КазНПУ. - 2014. - №2. - С. 107-109.
7. Фролкова А. Специальные дисциплины в многоуровневой системе /А. Фролкова, Л. Серафимов //Высшее образование в России. -2014. - №1. - С. 91-95.
Review
For citations:
Piven L.I., Sotchenko R.K., Vlasova L.M., Asmagambetova M.T., Romanova A.R., Figurinine I.V. TO THE PROBLEM OF INTEGRATION OF PHARMACOLOGY AND MEDICINAL CHEMISTRY. Medicine and ecology. 2021;(1):81-87.