Preview

Medicine and ecology

Advanced search

INTEGRATION OF ON-LINE AND THE TRADITIONAL METHOD OF TRAINING PROFESSIONAL COMPETENCIES IN A MEDICAL UNIVERSITY

Abstract

Currently, educational institutions need to focus on the requirements and expectations of consumers, while maintaining the standards established by the Ministry of education and science. The result of the services provided is the totality of the professional competencies of university graduates, which is subsequently evaluated by the employer. According to the authors of the article, now universities are expected to be more involved in the life of students, providing not only quality-rich disciplines in terms of information volume, but also a set of educational elements that develop students in personal and social terms. One of the solutions to this problem was the development and implementation of modern pedagogical technologies, including distance learning. The aim of the study was to determine the effectiveness of the level of mastery of professional competencies in blender training and traditional training of medical students. Distance learning allowed to increase the effectiveness of training and the quality of educational services, their accessibility, to develop the personality of the learner and adapt it to apply existing knowledge, skills in modern living conditions.

About the Authors

S. T. Kizatova
Karaganda medical university
Kazakhstan


B. T. Tukbekova
Karaganda medical university
Kazakhstan


S. B. Dyussenova
Karaganda medical university
Kazakhstan


A. A. Isayeva
Karaganda medical university
Kazakhstan


K. S. Tlegenova
Karaganda medical university
Kazakhstan


T. A. Kiryanova
Karaganda medical university
Kazakhstan


G. A. Sarmankuiova
Karaganda medical university
Kazakhstan


G. Sh. Rakhmetova
Karaganda medical university
Kazakhstan


References

1. Абдуллаев С. Г. Проблемы оценки эффективности дистанционного обучения /С. Г. Абдуллаев, С. Э. Абасова //Информационные технологии моделирования и управления. - 2009. - №4(56). - С. 484-492.

2. Аверченко Л. K. Дистанционная педагогика в обучении взрослых //Философия образования. - 2019. - №6 (39). - С. 322-329.

3. Асимов М. Блендерное обучение как интеграция онлайн и традиционного метода обучения коммуникативным навыкам студентов-медиков /М. Асимов, У. В. Ханклоски, А. А. Курбанов //Вестник КазНМУ. - 2013. - №4(2). -С. 15-22.

4. Бакалов В. П. Дистанционное обучение. Концепция, содержание, управление /В. П. Бакалов, И. П. Крук, О. Б. Журавлева. - М.: Горячая линия-Телеком, 2008. - 108 с.

5. Боброва И. И. Методика использования электронных учебно-методических комплексов как способ перехода к дистанционному обучению //Информатика и образование. -2018. - №11. - С. 124-125.

6. Девтерова З. Р. Современные подходы к организации и управлению дистанционным обучением //Гуманизация образования. - 2010. - №1. - С. 58-63.

7. Жаутикова С. Б. Опыт применения инновационных методов обучения в КГМУ /С. Б. Жаутикова, K. М. Жиенбаева, С. М. Аринова // Медицина и экология. - 2016. - №2. - С. 106-108.

8. Лебедев В. Э. Опыт использования электронного образовательного ресурса по дисциплине //Дистанционное и виртуальное обучение. - 2009. - №8. - С. 10-22.

9. Мусабекова С. А. О роли дистанционного обучения в системе послевузовского медицинского образования /С. А. Мусабекова, О. А. Костылева, Р. Ж. Ныгызбаева //Вестник Кар-ГУ. - 2017. - №3(2). - С. 25-32.

10. Ольнев А. С. Использование новых технологий в дистанционном обучении // Актуальные проблемы современной науки. - 2011. - №1. - С. 29-32.

11. Сербин В. Технология создания анимационно-мультипликационных проектов и интерактивно-мультимедийных приложений, применяемых при разработке электронных учебно-методических комплексов в учебном процессе //http: //serbin. kz/pa rt/one/chapter/808 (дата обращения: 22.11.2019 г.)

12. Толстоухова И. В. Дистанционное обучение как современная педагогическая технология //Человек и образование. - 2016. -№2 (47). - С. 98-100.

13. Трайнев В. А. Дистанционное обучение и его развитие /В. А. Трайнев, В. Ф. Гуркин, О. В. Трайнев. - М.: Дашков и Ко, 2012. - 294 с.

14. Basic Medical Education WFME Global Standards for Quality Improvement. The 2012 Revision. WFME Office. - Denmark: University of Copenhagen, 2012. - 46 p.

15. Bell T. Collaborative inquiry learning: Models, tools, and challenges /T. Bell, D. Urhahne, S. Schanze //International Journal of Science. -2010. - V. 3 (1). - P. 349-377.

16. Jacob A. M. Benefits and Barriers to the Hybridization of Schools. Journal of Education Policy //Planning and Administration. - 2011. - V. 1 (1). - P. 61-82.

17. Martyn M. The hybrid online model: Good practice //Educause Quarterly. - 2003. - V. 2. - P. 18-23.

18. Strauss V. Three fears about blended learning //The Washington Post. - 2012. - September, 22.


Review

For citations:


Kizatova S.T., Tukbekova B.T., Dyussenova S.B., Isayeva A.A., Tlegenova K.S., Kiryanova T.A., Sarmankuiova G.A., Rakhmetova G.Sh. INTEGRATION OF ON-LINE AND THE TRADITIONAL METHOD OF TRAINING PROFESSIONAL COMPETENCIES IN A MEDICAL UNIVERSITY. Medicine and ecology. 2020;(1):118-124. (In Russ.)

Views: 213


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2305-6045 (Print)
ISSN 2305-6053 (Online)