Preview

Medicine and ecology

Advanced search

PROBLEMS OF DEVELOPMENT OF STUDENTS CLINICAL THINKING UNDER REFORMING OF HIGHER MEDICAL EDUCATION

Abstract

Guidelines for the implementation of IWS in the form of a solving situational medical problems and conducting clinical and pharmacological examination of drug therapy, for the development of clinical thinking of students of the general medicine faculty, were prepared and introduced into the educational process at the Department of Clinical Pharmacology and Evidence-Based Medicine of Karaganda medical university.

About the Authors

Sh. S. Kaliyeva
Karaganda medical university
Kazakhstan


Ye. A. Yukhnevich
Karaganda medical university
Kazakhstan


A. Kh. Abushahmanova
Karaganda medical university
Kazakhstan


N. K. Dusembayeva
Karaganda medical university
Kazakhstan


T. V. Kim
Karaganda medical university
Kazakhstan


T. K. Sagadatova
Karaganda medical university
Kazakhstan


References

1. Ашурова Р. Д. Процесс формирования профессиональной компетентности студентов //Матер. науч.-практ. конф., посвящ. 75-летию Владивостокского базового мед. колледжа. - Владивосток, 2000. - С. 81-83.

2. Варшавский Б. В. О подготовке клиницистов /Б. В. Варшавский, Б. В. Воробьева, Т. А. Иванова //Высшее образование в России. -2000. - №4. - С. 36-38.

3. Глулюва В. А. Формирование профессионального мышления у студентов -первокурсников /В. А. Глулюва, Н. Е. Морозова, И. А. Черенков //Морфол. Ведомости. -2002. - №12. - С. 122-123.

4. Гусев Ю. С. Созревание профессиональных интересов у студентов-стоматологов в процессе учебной деятельности //Матер. науч.-практ. конф. «Становление личности будущего врача». - Омск, 2000. - С. 52-56.

5. Досмагамбетова Р. С. Педагогический процесс в медицинском образовании /Р. С. Досмагамбетова, Ш. С. Калиева, Г. С. Кемелова. -Караганда, 2012. - 172 с.

6. Коржуев А. В. Формирование профессионально-значимых мыслительных знаний и способов деятельности у студентов медвузов / А. В. Коржуев, Е. В. Шевченко, Е. Л. Рязанова //Сиб. мед. журн. - 2000. - №1. - С. 70-72.

7. Матвиенко В. В. Проблемы высшего медицинского образования //Докл. академии военных наук. - 2001. - №7. - С. 15-19.

8. Тетенев Ф. Ф. Формирование и развитие клинического мышления - важнейшая задача медицинского образования /Ф. Ф. Тетенев, Т. Н. Бодрова, О. В. Калинина //Успехи современного естествознания. - 2008. - №4. - С. 63-65.

9. Фомина Т. K. К вопросу о формировании профессионального самоопределения личности студента мед.вуза //Вестн.ВМА. - 2000. -№2. - С. 243-244.

10. Ясько Б. А. Экспертный анализ профессионально важных качеств врача //Психол. журн. - 2004. - Т. 25, №3. - С. 71-78.

11. Abaklor R. A. A survey of primary care physicans' perceptions and needs regarding the precepting of medical students in their offices /R. A. Abaklor, W. B. Brooks, М. Е. Warfield //Med. Educ. - 2001. - V. 35 (8). - P. 789-795.

12. Abrahamson S. Doctors to be // Lancet. - 2000. - №8826. - P. 1023.

13. Bligh J. More medical students for England //Med. Educ. - 2001. - V. 35(8). - P. 712-713.

14. Dangerfield P. Medical student debt in the United Kingdom //Med. Educ. - 2001. - V. 35 (7). - P. 619-621.

15. Fontaine S. Should medical student assessment be by standards or by rank? /S. Fontaine, T. J. Wilkinson //N. Z. Med. J. - 2001. - V. 114. - P. 314-315.

16. Giordani В. Effectiveness of a formal post-baccalaureate pre-medicine program for underrepresented minority students /В. Giordani, A. S. Edwards, S. S. Segal //Acad. Med. - 2001. - V. 76(8). - P. 844-848.

17. Gordon Rouse K. A. Resilient students' goals and motivation. //J. Adolesc. - 2001. - V. 24 (4). - P. 461-472.

18. Hampshire A. J. What can students learn from studying medicine in literature? /A. J. Hampshire, A. J. Avery //Med. Educ. - 2001. - V. 35 (7). - P. 687-690.

19. Horsburgh M. Multiprofessional learning: the attitudes of medical, nursing and pharmacy students to shared learning /М. Horsburgh, R. Lamdin, E. Williamson //Med. Educ. - 2001. -V. 35(9). - P. 876-883.

20. Howe A. Patient-centered medicine through student-centred teaching: a student perspective on the key impacts of community-based learning in undergraduate medical education // Med. Educ. - 2001. - V. 35(7). - P. 666-672.


Review

For citations:


Kaliyeva Sh.S., Yukhnevich Ye.A., Abushahmanova A.Kh., Dusembayeva N.K., Kim T.V., Sagadatova T.K. PROBLEMS OF DEVELOPMENT OF STUDENTS CLINICAL THINKING UNDER REFORMING OF HIGHER MEDICAL EDUCATION. Medicine and ecology. 2020;(1):113-117. (In Russ.)

Views: 225


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2305-6045 (Print)
ISSN 2305-6053 (Online)